Driblan tarina
Dribla syntyi halusta liikuttaa, kehittää taitoja ja pitää hauskaa.
Dribla on pitkään kehitetty suomalainen patentoitu laatutuote jalkapalloharjoitteluun, liikkumisen lisäämiseen tai kuntoutukseen.
Jalkapalloammattilaisena pelannut Janne Moilanen kehitti aktiivisuusmaton lisäämään lasten liikkumista ja kehittämään jalkapalloilijoiden tekniikkaharjoittelua.
Maton ensiaskeleet
“Ensimmäinen ajatus Dribla-aktiivisuusmatosta heräsi oikeastaan jo vuonna 2000. Pelasin tuolloin jalkapalloa ammatikseni jalkapalloseura FC KTP:ssä Kotkassa. Harjoittelin paljon omatoimisesti, sillä minun piti olla huippukunnossa alankomaalaisen seuran FC Heerenveenin testejä varten.
Olisipa tätä treeniä mahdollista tehdä
sisätiloissa,
Eräänä iltana olin pyöräillyt jalkapallokentälle. Asettelin maahan harjoituskartiot eli “tötsät”, ja aloin kuljetella palloa niiden välissä, välillä palloa pysäytellen ja kartioita koskettaen. Harjoituksen ansioista sain tehtyä lyhyellä matkalla paljon nopeita suunnan muutoksia, jarruttamista ja kosketuksia palloon jalan eri osilla. Treeni kehitti monipuolista pallonhallintaa ja syke nousi hyvin. Lisäksi se oli pirun hauskaa. Satoi kaatamalla vettä. Olin kuin uitettu koira. Olisipa tätä treeniä mahdollista tehdä sisätiloissa, ajattelin.
Toinen vaihe
Toinen sysäys aktiivisuusmaton kehittelyyn lähti työstäni liikuntatapahtuma-alan yrittäjänä. Yrityksessäni olen järjestänyt vuodesta 2013 useita satoja lasten ja koko perheen
liikuntatapahtumia ympäri Suomea, muun muassa Liikkuva Lastenmaailma – ja Pomppumaailma-tapahtumia. Ideana on tuoda lapsille liikunnan iloa leikin kautta.
Kun olemme lisänneet tapahtumiin liikuntaan kannustavia viihdelaitteita, olen nähnyt, miten kymmenet tuhannet lapset liikkuvat aivan innoissaan ilman, että kukaan pakottaa.
Halusin kehittää tuotteen, jolla voi saada saman liikunnan ilon myös kotioloissa ja aktivoitua puhelimella olemisen sijaan.
Harva lapsi lähtee enää itsekseen ulos hiekkakentille pallottelemaan.
Suomessa ulkona treenaaminen ei ole edes kovin mielekästä ja kehittävää talviaikaan. Liikkumisen pitää olla kivaa, muuten sitä ei tee kukaan.
Lockdown
Lopullinen lähtölaukaus Dribla-matolle tapahtui yhtenä yönä korona-lockdownin aikaan vuonna 2020. Pyörin sängyssä valveilla. Muistin itseni treenaamassa kaatosateessa Kotkassa 20 vuotta aikaisemmin. Mietin jalkapalloa harrastavaa poikaani, joka tykkäsi tehdä palloharjoituksia ulkona. Ajattelin myös lapsia, jotka nauttivat liikkumisesta mutta kököttivät nyt kotona pandemian vuoksi.
Voisiko palloharjoituksia tehdä interaktiivisesti ja pelillisesti ihan kotioloissa?
Seuraavana aamuna asettelin tötsät olohuoneen matolle. Kokeilimme 11-vuotiaan poikani kanssa kuljetella palloa matolla eri tavoin, välillä palloa pysäytellen ja tötsiä koskettaen, välillä niitä väistellen. Jatkoimme pelien kehittelyä kotimme harrastehuoneessa.
Leikkasin pahvista pienet kiekot tötsien tilalle. Keksimme muun muassa kuoppa-pelin, jossa pitää kuljettaa palloa nopeasti kiekkoihin osumatta.
Dribla syntyy
Useamman vuoden kehitystyön aikana Dribla on hioutunut lopulliseen muotoonsa. Olemme etsineet ja löytäneet sen valmistukseen laadukkaat materiaalit. Olemme kehittäneet
mattoon upotetut sensorit, jotka reagoivat palloon ja kosketukseen. Olemme suunnitelleet helpon ja hauskan mobiilisovelluksen, jonka avulla omasta puhelimesta tulee osa pelikokemusta.
Minulle on ollut alusta asti tärkeää, että haluan luoda tuotteen, joka on kestävä, laadukas ja turvallinen. Inhoan halpaa teknologiaa.
Siksi Dribla tehdään alusta loppuun Suomessa.
Tekonurmimattoa valmistaa alajärveläinen Saltex, alusmattoa inkoolainen NMC Termonova ja sensoreita savonlinnalainen 3K-elektroniikkatehdas. Pelisovellus on tehty mikkeliläisen
sovelluskehitykseen ja digiratkaisuihin erikoistuneen Metatavun kanssa.
Pelejä on kehitelty pitkälti omien lasten kanssa kokeilemalla ja niiden toimivuutta on testattu myös erilaisilla käyttäjillä, muun muassa jalkapalloseurojen pelaajien kanssa. Olen itse pyöritellyt palloa maton päällä lukuisia tunteja ja varmistunut, että homma toimii mahdollisimman hyvin. Siinä tulee muuten hiki!
Janne Moilanen
Driblan ideointi ja kehitys
Dribla Oy
info@dribla.fi
045 208 6680
Pelannut jalkapalloammattilaisena muun muassa:
- FC KTP Kotka
- FC Jokerit
- KUPS
- AC Allianssi
- FC Trollhättan
- FC Lahti
Aktiiviuran jälkeen valmentajana ja valmennuspäällikkönä muun muassa:
- Lahden Reipas
- Mikkelin Palloilijat
- Mikkelin Kissat